Champions League trekt aandacht van gokkers en gokbedrijven
Tijdens de UEFA Champions League in 2022 werd er veel geld vergokt, en hier blijken advertenties en sponsoring en een grote rol in te spelen. Met behulp van data van CasinoScout.nl en YouGov hebben wij gekeken naar de impact van reclame op het gokgedrag in het VK tijdens de Champions League 2022 én de relatie tussen online casino’s en voetbalclubs die actief zijn in de Champions League.
Bevindingen onderzoek YouGov en CasinoScout.nl
Uit een onderzoek onder maandelijkse gokkers in het VK uitgevoerd door YouGov, een online bureau voor marktonderzoek en gegevensanalyse, en terug te vinden op de website van CasinoScout.nl blijkt dat de Champions League een heel belangrijke trekpleister is voor gokkers.
Meer dan de helft (54%) van de ondervraagde groep van maandelijkse gokkers gaf aan dat advertenties en andere berichtgeving een goede herinnering was voor hen om hun weddenschappen te plaatsen, en hen stimuleerde om hun voornemen uit te voeren.
Drie van de vijf gokkers (65%) die dat niet van plan waren, plaatsten na het zien van advertenties en promoties immers een weddenschap. Ook de toename van advertenties op tv, sociale media, online, en in etalages en kranten speelde een belangrijke rol bij het beïnvloeden van hun gokgedrag.
Champions League en sponsors uit de gokindustrie
Elk jaar spelen de 32 beste teams van Europa de UEFA Champions League, een internationaal voetbalevenement met een enorm kijkersaantal dat miljoenen euro's opbrengt. Sponsors van dit toernooi kunnen dus heel wat nieuwe klanten aantrekken. Zoals bleek uit het onderzoek hierboven, is dit soort blootstelling van essentieel belang voor online casino's.
In de Champions League van 2022 werden 7 teams, ofwel 22%, gesponspord door een bedrijf uit de online gokindustrie. Dit is meer dan eender welke andere sector. Aangezien advertenties voor online gokken in sommige landen verboden zijn, spelen de teams bepaalde wedstrijden met een ander shirt waarop het logo van de sponsor niet te zien is. Hieronder zien we welke teams gesponsord werden door casino's.
Samenwerkingen tussen clubs en online casino's
Het team van CasinoScout.nl deed onlangs onderzoek naar het aantal voetbalclubs dat samenwerkt met een online casino. Uit het onderzoek viel op dat Unibet de meeste clubs sponsort. Deze gokmagnaat werkte tijdens de Champions League samen met Copenhagen, de Rangers en Club Brugge. Deze laatste ontving voor een samenwerking van twee jaar met Unibet niet minder dan 6 miljoen euro, de grootste commerciële deal uit de geschiedenis van deze Belgische topclub.
Verder werd Dinamo Zagreb gesponsord door PSK, en Celtic door Dafabet. De Portugese teams Porto en Sporting CP werkten samen met Betano. In dit toernooi waren bovendien extra sponsors toegestaan op de mouwen. Zo was Betano te zien op de shirts van Benfica, en had Dinamo Zagreb Lana.com als mouwsponsor.
Lees alle nieuws »Gepubliceerd op: 04-07-2023 16:50 | Bijgewerkt op: 04-07-2023 16:50 | Auteur: Patrick de Graaf
Reageren
Delen
Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!
Tijdens de UEFA Champions League in 2022 werd er veel geld vergokt, en hier blijken advertenties en sponsoring en een grote rol in te spelen.
Over de auteur
Auteur van deze content is Patrick. Ik voetbal zelf al meer dan 25 jaar en volg het dagelijkse nieuws op de voet. Mijn hobby's zijn o.a. voetballen, hardlopen en het bijhouden van diverse websites, naast mijn baan als financieel professional.
Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdatet.